חדשות
09.02
שירות השכרת עדשות

בחנות קנון פרושופ

מגוון גדול במחירים

אטרקטיביים

24.12
כבר ביקרתם בחנות פרושופ?

בואו לראות, לגעת ולהתנסות

במגוון המוצרים של קנון

מקצועיות, מגוון ויחס אישי


ארכיון חדשות

דף הביתסדנאותהרצאותהדרכהמבצעים מיוחדיםקישוריםצור קשר הרשמה

עמוד הבית >>

תאורה, מצלמת DSLR, אקשן!

 

החל מהשקת ה-EOS 5D Mark II בספטמבר 2008 הצליחה Canon להציע את יכולות הוידיאו באיכות HD במצלמות ה-DSLR שלה. מאז הוסיפו צלמים רבים את הוידיאו ל"רפרטואר הצילום" שלהם ויוצרי סרטים רבים מצלמים כעת סרטים באיכות Full HD בעזרת מצלמות EOS DSLR. מצלמות ה-DSLR החדשות מציעות כולן את הגמישות של צילום תמונות ווידיאו HD במצלמה אחת. בכתבה זו שלושה צלמים ויוצרי סרטים שמצלמים עם EOS Movie כדי מספרים על היתרונות שהם גילו ממערכת ה-EOS עם עדשות EF.

בעת ההשקה של ה-EOS 7D בסתיו 2009 היא היתה ה-DSLR הראשונה של Canon שהציעה מערכת הסרטה באיכות HD בגמישות מלאה כשהמשתמש יכול לבחור את מספר הפריימים לשנייה וכיווני חשיפה ידניים – "ישירות מהקופסה". הדבר נמשך גם ב-EOS 1D Mark IV שמציעה את אותו מגוון קצבים ושליטה בחשיפה כמו ה-EOS 7D ובהודעה שגמישות זו מתאפשרת גם ב-EOS 5D Mark II בשידרוג קושחה.

כבר כעת רבים מהצלמים המשתמשים במצלמות Canon "מאמצים" את יכולות ההסרטה המוענקות להם וחברות טלוויזיה מזמינות "גזירים" וסרטי הדגמה שיצולמו במצלמות EOS DSLR. חלק מהיתרונות ברור – היכולת לצלם סרטים באיכות HD מלאה יחד עם תמונות באיכות שלא יכלו לצפות לה ממצלמות דיגיטליות אחרות וכל זה תוך שימוש באותן מערכות EOS של Canon.

ריצ'ארד וולש

במשך 20 השנים האחרונות התמחה הצלם ריצ'ארד וולש, יליד גרמניה, בצילום תערובת של תמונות סקי, גלישת SnowBoard ושיוט וכעת הוא מתמקד בעיקר בצילום הפעילות בשלג ובהפלגות.
ריצ'ארד מודה: "כשיצאה ה-EOS 5DMarkII הייתי מוכרח לנסות את הוידיאו HD פשוט כי הוא היה שם. היכולת לעבור בפשטות מתמונות לוידיאו וחזרה היתה מדהימה. המשמעות היא שכל מה שלמדתי על המצלמות ועל עדשות EF של Canon יכולתי ליישם במהירות לצורכי הוידיאו ולהפוך את התמונות לתנועה."

הוא מסביר: " אילו שאלתם אותי לפני שנה על וידיאו, הייתי אומר שאפילו לא הייתי נוגע בזה. אולם כעת כבר יש לי קמפיין טלוויזיה אודות אזור הטירול האוסטרי שמשתמש ב-10 עד 15 שניות צילום ב-Canon. זה מדהים שתוך שנה מאז שלא רציתי לגעת בוידיאו יכולתי להפיק עבודה באיכות כה גבוהה. זה מסכם למעשה את המשמעות של וידיאו HD עבורי."

ובכן האיכות אכן נמצאת שם אבל האם היא שינתה את דרכי העבודה של ריצ'ארד? "ברור שזה שינה את הגישה שלי לפרויקטים. הפרויקטים שלי הם צילומיים לגמרי וחלק מהפרויקטים עוסקים בעיקר בתנועה וכעת יש לי פרויקטים שמשלבים את השנים."

דוגמה טובה לכך התבררה לריצ'ארד בצילום עבור יצרן המכוניות היפני Infiniti בפריז. "צילמתי מהמושב האחורי של אופנוע לכיוון מכונית שנסעה בעקבותיו. הייתי צריך לצלם ארוע מבוסס תנועה שלא ניתן לצילום בקלות בעזרת ציוד רגיל." התוצאה הגיעה למגזין של  Infiniti ולאתר המגזין כסרט על ההפקה.

הוא מגלה: "ערכת Canon משתלבת מעניקה לך כל כך הרבה אפשרויות ובמיוחד כשאתה עובד לצד הלקוחות שלך, כיון שאתה מסוגל להציע להם כל כך הרבה יותר – הסרטת וידיאו וצילום תמונות בחבילה אחת. אבל, כמובן שלא תוכלו לבצע כל זאת באותו זמן."

ריצ'ארד מודה: "זה לוח זמנים מהיר יותר – הוא לא ארוך פי שניים לו היית צריך לצלם שתי סצנות, אחת לתמונות ואחת לוידיאו. ההפקה ארוכה בכ-50% (מצילום תמונות בלבד) כיון שאתה צריך עדיין לצלם את התמונות ואחר כך לחזור כדי לצלם את הוידיאו. אבל זה עדיין קצר ב-50% מאשר במצב בו היית צריך לצלם שתי סצנות נפרדות לגמרי כך שזה יתרון אדיר עבור הלקוחות."

ריצ'ארד משתמש בכמה עדשות EF עיקריות כדי בדיוק את מבוקשו: " עדשות EF המועדפות עלי הן ה-EF 14mm f/2.8 II USM, ה- EF70-200mm f/2.8L USM וה-EF16-35mm f/2.8L II USM. אני משיג את האיכות האופטית וטווח גדול של אורכי מוקד."

ה- EF14mm f/2.8L II USM מאפשרת זויות ראיה רחבות. צילום: ריצ'רד וולש.

אבל ישנה סיבה נוספת לכך שריצ'ארד מעדיף אותן: "הסיבה השלישית שבגללה אני מעדיף את העדשות האלה היא האופן בו ניתן לשלוט ידנית בקלות במיקוד. למרות שב-14mm וב-16-35mm אין צורך לדאוג כל כך למיקוד, הודות לזוית הראיה הרחבה, ניתן למקד מראש ולסמן את טבעת המיקוד כך שניתן לראות אם היא זזה. כשרואים זאת אחרי הצילום זה מאוחר מדי."

הוא מוסיף: "עם עדשת 70-200mm ניתן לבצע זאת באופן מקצועי. ניתן לכוון את המיקוד (לעדשה טבעות נפרדות למיקוד ולזום) ואחר כך לכוון את הזום אבל גיליתי שאין צורך לשנות את נקודת המיקוד כך שניתן להתקרב או להתרחק תוך כדי ההסרטה בלי להיטרד מכך. כמובן, אם תרצו לקרב את המיקוד עליכם לתכנן זאת מראש, לבחור בשתי נקודות קטנות ולסמן אותן (על טבעת המיקוד) כדי לעבור ביניהן. אתם מתכננים את הצילום מתרגלים את הפעולות, מסמנים את הנקודות ואז אתם מבצעים זאת."


ה-EF70-200mm מאפשרת לצלם ולמסגר את הפעילות באופן שונה מרחוק. צילום: ריצ'רד וולש.

האתר של ריצ'רד וולש: http://www.richardwalch.com/

פרגוס קנדי
צלם אחר שמצלם עכשיו 'סרטי EOS' הוא צלם הטבע פרגוס קנדי. פרגוס שהוא ביולוג צלם ויוצר סרטים ימי, נמשך, ל-EOS 5D Mark II "כמו ברווז למים" כדי לצלם ולהסריט מתחת לגלים. הוא נלהב ביותר להשתמש הן ב-EOS 5D Mark II ולעבור ל-EOS 7D לצורך הסרטת הוידיאו.

פרגוס מסביר: " השתמשתי בכמה מצלמות וידיאו מקצועיות בפורמט בינוני בעבר, לדוגמה בצילום חדשות איכות הסביבה עבור BBC World. בהשוואה למצלמת הוידיאו עם עדשה יחידה יש כל כך הרבה גמישות הודות למצלמות של Canon, במיוחד עם יש לכם מבחר טוב של עדשות EF שתוכלו לבחור מתוכן. זה נפלא. היכולת להשיג עומק שדה רדוד בעזרת עדשות איכותיות מהירות בשילוב עם חיישן full frame (ב-EOS 5D Mark II) מעניקים לכם וידיאו באיכות גבוהה שאחרת היתה יקרה מאוד ומסובכת ביותר להשגה."

מתחת למים או בשדה הפתוח, אומר פרגוס: "להחזיק במצלמה אחת שיכולה לבצע הכל זה גדול, אין צורך לשאת שתי מערכות – אחת לתמונות ואחת לוידיאו, זה לבטח אחד היתרונות."

אולם, היתרון העיקרי, ככל שפרגוס יכול לראות זאת זו האיכות של הוידיאו: "אני משיג תוצאות טובות יותר מה-Canon מאלה שהייתי להשיג עם מצלמת וידיאו (רגילה)" הוא אומר, "היכולת להשיג את עומק השדה הרדוד "דמוי תמונה", והחיישן הענק 35 מ"מ שמותקן ב-5D פשוט מעולה לוידיאו."

הוא מגלה: "לצילום טבע, העדשות הארוכות עם מייצב התמונה המהיר נהדרות כשמסריטים וידיאו, אבל כשמשתמשים בחצובה יש לכבות את המייצב. היכולת להשתמש בעדשות רחבות זווית ו"עין דג" מגדיל גם כן את האפשרויות אותן קשה לבחון בעזרת מצלמת וידיאו רגילה, כיון שבמצלמות וידיאו הנטיה היא להסתמך על מתאמי עדשות כדי להשיג את הזוויות האלה."

פרגוס מסביר: " העדשות ארוכות המוקד, במיוחד בצילומי טבע, הן יתרון גם כי הן מספקות "גישה" טובה יותר מזו של מצלמות וידיאו רגילות. אם יש לך את ה-7D ומרכיב עליה עדשת 600 מ"מ לדוגמה זה מעניק לך טווח של כמעט 1000 מ"מ בגלל מקדם ההכפלה 1.6."

ברור לפרגוס שעדשות עין הדג או עדשות בעלות זווית רחבה במיוחד, כשמשווים אותן לעדשות הוידיאו הרגילות, בהן נדרשים להשתמש במתאם כדי להשיג את אותה זווית כיסוי ועקב כך מאבד מאיכות התמונה, מאפשרות לצלם קטעי וידיאו שלא ניתן היה לצלם בעזרת מצלמות וידיאו.

"בשנה שעברה צילמתי בים האדום בעזרת ה-D5 Mark II עם עדשת עין דג" אומר פרגוס, "וזו דוגמה טובה לאיך וידיאו באיכות HD אמור להראות: צבעים בהירים של האלמוגים הנפלאים והמים הנקיים מציגים את היכולת האמיתית ליכולת של הציוד."

קטע וידיאו תת מהים האדום שצולם בידי פרגוס קנדי בעזרת ה-EOS 5D Mark II. 

פרגוס שהתאים את התיק התת-מימי של ה-D5 במיוחד ל-5D Mark II שלו מאמין שה-EF 100mm f/2.8 Macro IS USM החדשה מציעה הרבה יותר עבורו: "השתמשתי בה מעט לוידיאו ב-Camargue וזה היה נפלא. אני יודע שהיא תתאים נהדר להסרטת וידיאו של נושאים קטנים בצילום תת מימי כשהשימוש בחצובה הוא בעייתי וגם מעל המים."


ה-EF 100mm f/2.8 Macro IS USM מציעה פרספקטיבה שונה כשמסריטים נושאים בתנועה. צילום: פרגוס קנדי. 

בנוסף לחיישן בגודל מלא שמותקן ב-5D Mark II, זה החיישן APS-C של ה-7D שמספק אמצעי נוסף בארגז הכלים של פרגוס. "היכולות בתחום Slow Mo של ה-7D מעניינות מאוד, במיוחד בצילומי טבע, צילום בקצב של 60 מסגרות ואז להאט את ההקרנה ל-24 מסגרות כדי להעלות זאת לאינטרנט. זה והשימוש בגריפ אלחוטי המחובר ל-GPS כדי לסמן גיאוגרפית את התמונות לצורך מיפוי מקוון יהיו נהדרים גם כן.

הוא מוסיף: "אני חושב שאחד מהסיפורים החשובים ביותר שעדיין לא פורסם מהצילומים ב-Camargue הוא פשוט זה – החבר'ה שצילמו את הוידיאו התכוונו להסריט בעזרת מצלמות וידיאו גדולות ומקצועיות. הם ניסו את ה-EOS 7D ובסוף הם רבו מי יזכה להשתמש באחת משלושת ה-7D שהיו לנו שם."

פרגוס מגלה: "לדוגמה, אחד מצלמי הוידיאו עלה עם תאורת מיקרו על ה-7D ומייצב ג'יירו מוצמד לתחתית, פשוט כי זה היה כל כך יותר פשוט להפעלה פחות מגושם ממצלמת הוידיאו המקצועית הרגילה ועם זאת הצליח להשיג את התוצאות. צלמי הוידיאו עברו המרה, כשבסיום הם צילמו בערך 75% מהוידיאו ב-7D."

בהתאם, לסיכום ראשוני של הסרטת EOS Movie פרגוס אומר: "אני חושב שאחרי שהכל נאמר ונעשה, השלב הבא בצילומי תמונות הוא פשוט צילום תמונות! אבל היתרון בוידיאו והדרך בה זה מאפשר חשיבה חדשה בתחום שיטות העבודה של המקצוענים ורמת הביצועים שהם מפיקים משמעותם שהוידיאו EOS ישאר בשטח."

קטע וידיאו תת מימי מדרום אפריקה שצולם בידי פרגוס קנדי בעזרת ה-EOS 5D Mark II וה-EOS 7D.

ריצ'ארד ג'ובסון
ריצ'ארד ג'ובסון היה הסולן של להקת הפאנק The Skids ואחר כך קריין טלוויזיה וכעת ריצ'ארד מפתח קריירה מצליחה כבמאי, מפיק ויוצר סרטים, כשהוא מביים סרטים כמו "16 שנות אלכוהול" ב-2003, "המזקקים" ב-2004, "אישה בחורף" ב-2005 ו"רוצחי ניוטאון" ב-2009.

                                                      

יוצר הסרטים ריצ'ארד ג'ובסון.

ריצ'ארד מצלם בעיקר כעזרת ה-EOS 5D Mark II אבל המורכבות של העבודה שלו, כגון הצורך להשתמש ברקע ירוק לצורך יצירת אפקטים מיוחדים, שמעמיד בפניו מגוון אתגרים שאינם קיימים אצל צלמי תמונות מקצועיים אחרים כשהם מצלמים וידיאו. בגלל העובדה שהם לא נראים "זיווג משמים" מעניין לדעת איך ריצ'ארד הגיע אל ה-5D Mark II. "ה-5D Mark II ריגשה את כולנו כיון שאני והצוות שלי אוהבים את הצילום בעבודה שלנו, כל מסגרת חשובה לנו והסרטה בקצב של 25fps, כל אחת מהמסגרות האלה חשובה. אנו רוצים את האלגנטיות והיופי הקולנועיים והיות שיש לנו עין חדה, הגרפיקה הצילומית שלהן מהווה אלמנט חשוב ביותר. ואלמנט זה הושג עבורנו בעזרת המצלמה הזו, אנו פשוט אוהבים אותה."

ובכן האם זה היה אתגר? ריצ'ארד מסביר: "לא היו לי הרבה בעיות בשימוש ב-5D Mark II. בסדר, ליצירת הסרטים שלי, כשאנחנו מצלמים הרבה על רקע ירוק, אנחנו משתמשים במצלמה כשהיא מוצבת בנקודה קבועה, אחרת יהיה עלינו לסמן את סימוני המעקב והתנועה. אבל זו אינה בעיה כיון שזה למעשה מתאים לסגנון העבודה שלי."

הוא מוסיף: "אני מבצע מגוון רחב של צילומים עם עדשות שונות ואני "קופץ" בין הנקודות ברצף. כמובן אם אני חייב לבצע עבודת צילום בהחלקה או בעזרת Steady Cam, יש לבצע מיקוד אז אני פשוט בוחן את הפעולות ומבצע חזרות על התנועות, כמו שהייתי מבצע אותן עם כל מצלמת סרט רגילה."

כיון שיש להתחשב בפעולת האפקט ובמיקום המצלמה הקבועה, אילו עדשות מתאימות ביותר להסרטה באולפן? "ובכן מבחר העדשות המתאימות לי מוגבל אבל זה נובע מכך שאני מעדיף להשתמש בעדשות קבועות. אין לי בעיה עם זה כיון שזו הבחירה האישית שלי. אני לא יודע איך המצלמה מגיבה עם עדשות סופר-זום לדוגמה, כי אין לי ענין להשתמש בהן. אבל בטוח שעדשות EF 135mm f/2L USM, EF85mm f/1.2 II USM, EF50mm f/1.2L USM ו-EF24mm f/1.4 II USM הקבועות מספקות תגובה מדהימה מהמצלמה, במיוחד ה-EF85mm f/1.2 II USM."

ריצ'ארד חושף: "אחד הבמאים הגדולים בתחום הצילום, סימוס מקגרווי (צילם בסרטים Atonement ו-World Trade Center) מצלם כעת סרט דוקומנטרי במדבר נוואדה עם ה-5D Mark II ועדשת EF85mm f/1.2 ועדשת 135mm קבועות. הוא יוצר סרטים נוסף שהגיב בחיוב למצלמה הזו."

אבל ריצ'ארד מצביע על כך שחלק מהחומר עלול להראות לא טבעי כאשר צלם תמונות סטילס שעובר לעבוד תחום סרטי ה-HD בפעם הראשונה. "עבור טירון בתחום ההסרטה זו דרך חדשה לגמרי של חשיבה – לחשוב על תנועה. יתכן שיהיו דברים שיהיו טבעיים לגמרי עבורנו, צלמי הסרטים המנוסים, אבל אינם כאלה למישהו שמגיע לתחום הצילום הזה לראשונה. עם זאת, זה הכל ענין של ניסיון ואחרי שהתנסית בכל הדברים האלה זה הופך לטבע שני."

קדימון מסרטו החדש של ריצ'ארד יובסון New Town Killers שצולם כולו במצלמות EOS 5D Mark II.

יש דברים שריצ'ארד מבצע שהם פשוט הדרך שלו לעשות את הדברים כפי שהוא שמח להדגיש: "כשמקצוענים רואים מה אני עושה עם מצלמת תמונות הם לרוב שואלים: למה אתה עושה את זה? כמובן שאני עונה להם שזה מה שעשיתי תמיד וכשמציעים לי דרכים אחרות לעשות את אותם דברים מהר יותר ובנוחות גדולה יותר אני אומר להם "לא" זה סובב יותר סביב האסטטיות של מה שאני עושה."

הוא מסביר: "מקצוען שעבדתי איתו לא מזמן שאל אותי מדוע יש לי את כל ההבהקים האלה ועניתי לו..."זו האסטטיקה שלי, זה מה שאני עושה." הוא אמר שהוא חושב שזה נראה רע – תודה! אבל זה לא שם במקרה, זו היתה הכוונה. אני לא צלם דוקומנטרי אני יוצר את החומר הזה וזה מה שאני עושה."

למעשה הוא חושב ש: "ככל שהעבודה יותר "מדויקת ושלמה" היא עלולה להיראות שטוחה ומשעממת בעוד שהחומר שלי מכיל אנרגיה אמיתית ואלימות. אתיקת העבודה שלי מעניקה לחומר את היתרון הזה ושוב, זה שם במכוון ולא במקרה."

נקודות מפתח נוספות עבור ריצ'ארד - והסיבה בגללה הוא אוהב את ה-5D Mark II כל כך – מגיע מחלק מהאסטטיקה ביצירת התמונות הנובעת מהטכנולוגיה של המצלמה. "המצלמה רואה באופן זהה לדרך בה אני רואה. אני אוהב את עומק השדה, את יכולת ההסרטה המעולה שלה ואני אוהב את הדרך שהמצלמה מגיבה לשחור. השחור חשוב מאוד בעבודה שלי כי העבודה שלי ביסודה היא חד צבעית. כמובן שאני מצלם בצבע אבל אני שואף לכיוון העושר שבתחום החד צבעי. אני יכול להבחין בכך מיד ורואה שה-5d Mark II באמת מגיבה לדרך בה אנחנו מציבים את התאורות השונות."

בעוד שריצ'ארד הוא הראשון שיודה כי המצלמה מתאימה למה שהוא עושה, יתכן שהיא לא תתאים לאחרים, שעובדים אחרת, אבל היא כלי העבודה המתאים ביותר לצרכים שלו. "נהגתי להשתמש ב-5D Mark II כמצלמת גיבוי למצלמת הסרטים Red One העדינה אבל מהר מאוד התחלתי להעדיף את ה-5D Mark II על ה-Red One. כעת הבינו, זה כמעט בגידה להודות בכך בתחום העיסוק שלי, הם עלולים לתלות אותי על שאמרתי את זה, "הוא צוחק.

אבל זו אינה בדיחה עבור ריצ'ארד, כי הוא וצוותו גילו, תוך בחינת החומר שצולם ב-Red One וב-5D Mark II, כולם העדיפו את התוצאות של המצלמה של Canon. "היתה לנו הצבעה פה אחד בעד התוצרת של ה-5D כך שחייב להיות שם משהו שעובד." אבל עלו סיבוכים אחרים. "לשחקנים יש בעיה להתייחס ברצינות למצלמה," הוא אומר, "שזה כמובן משונה אבל אפשר להתגבר על זה ואנחנו ממשיכים עם זה. עכשיו גמרתי פרויקט רקע עם אמה תומפסון, השתמשנו ב-5D Mark II והתוצאות מדברות בעד עצמן וזו השורה התחתונה."

תמונה של אמה תומפסון שנלקחה מתוך הסרט האחרון של ריצ'ארד ג'ובסון "המסע", צולמה עם ה-5D Mark II.

ריצ'ארד ג'ובסון גלוי כהרגלו כשהוא מצהיר: "בסופו של יום אני לא יכול להרשות לעצמי להשיג תמונה אחת טובה ו-24 גרועות. תאמרו מה שתרצו על ה-5D Mark II אבל בואו נראה את התוצאות. וכשהן נמצאות מול העיניים שלכם קשה להתווכח עם איכות."